vrijdag 11 juni 2010

Zaden voor leven

Al een hele tijd geleden vond ik de website van professor Van Cotthem.
Hij vraagt op zijn site of mensen hem zaden/pitten willen toesturen van onder andere: meloenen, watermeloenen, pompoenen, paprika’s, avocados, papaya’s en aubergines. De zaden stuurt hij vervolgens weer op naar vluchtelingenkampen en/of de plattelandsbevolking van Algerije, Malawi en India. Daar worden kleine familietuintjes aangelegd waar de plaatselijke bevolking de zaadjes kunnen zaaien. In het heetste seizoen in die landen groeien de plantjes van bovengenoemde vruchten goed.Deze zaden van tropische vruchten zijn alleen te duur voor die mensen om ze zelf te kopen.
En ik vind het een prachtidee van dhr. Van Cotthem om de zaden die veel mensen hier anders toch vaak weggooien, voor zo'n goed doel te sparen en ze daarna op te sturen naar mensen die daardoor in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
Als je dus een van bovengenoemde vruchten eet, kun je de zaden eruit halen en ze bijvoorbeeld in een zeefje schoonspoelen en ze vervolgens op een bord laten drogen.
Daarna stuur je ze op naar Willem van Cotthem in Belgie.

Ik heb ondertussen al twee zendingen gestuurd met zaden die ik van kennissen en collega's heb gekregen en die ik zelf heb gespaard.
Ook wel grappig als je aan mensen vraagt of ze zaaddonor willen zijn ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen