vrijdag 16 juli 2010

Kinderpraat




Onze dochters zijn nu 4 en 2 jaar oud. Wat gaat de tijd toch snel. Het is een cliché, maar tevens een waarheid als een koe!
In de loop van hun jonge leventjes leren ze praten en wat een grappige dingen zeggen ze dan.............

Toen Aurora net twee jaar oud was, waren ze aan de overkant van de gracht bezig aan de weg. Een zandwagen stortte zand op de grond en daarna werd het zand door een shovel weer opgepikt en naar de plaats van bestemming gereden. Ik kon dit allemaal niet zien, want we zaten te eten aan de grote tafel en ik zat op een lage stoel. Aurora zat echter in haar hoge kinderstoel en kon perfect door het raam kijken. Ze keek er gebiologeerd naar, met open mond. Ineens zei ze:
" Mamah, auto bah ehdaan, andejeh auto weer oprrruimuh. " Geweldig die kindertaal.

Ook was ik rond diezelfde tijd eens boos op haar, omdat ze niet wilde luisteren. Een beetje geërgerd vroeg ik haar: " Moet mama soms nieuwe oortjes voor je kopen? "
En in alle onschuld antwoordde ze: " Ja, blauwe. " Tsja, blijf dan maar eens boos.

En als er een brandweerauto, politieauto of ambulance met gillende sirene voorbij kwam noemde ze het standaard:
" Liedjeauto. "


Haar zusje Lynn, nu ook de leeftijd van twee jaar roept bij het horen van een sirene standaard: " Bjand. "


En paar weken geleden kwam Aurora van school met het verhaal dat een jongetje een meisje had gepest. Toen ik haar vroeg of zij wel eens een kindje pestte, zei ze, alsof het de normaalste zaak van de wereld was: " Ja, Lynn toch!"

Verder heeft Rory nog wel eens de neiging om in herhaling te vallen als het om het bedelen om snoep gaat. Mijn man heeft het na drie keer " nee " zeggen wel gehad en zegt dan vaak, wanneer ze daarna nog een keer om snoep vraagt: " Ik heb nieuws voor je, je krijgt het niet." Laatst kwam ze naar haar vader toegelopen en zei gevat:
" Papa, ik wil een snoepje en geen nieuws. "

Een eigen manier voor het uiten van boosheid hebben ze ook:

Toen Aurora ongeveer twee en een half was, had ze haar eigen uitspraak bedacht: " Die poepie latie. "
We waren een keer in een winkel waar ze een rolstoelhelling hadden. Aurora rende op en neer totdat er plotsklaps een meisje van ongeveer zes voor haar kwam staan. Dat meisje versperde haar de weg en Rory werd boos. Ze wees met haar wijsvinger naar haar, liep haar op die manier de hele tijd achterna en riep constant: "Die poepie latie, die poepie latie. " Waar ze het vandaan haalde weten we nog steeds niet, maar stiekem hebben we er smakelijk om gelachen.

Als Lynn het nu ergens niet mee eens is dan is het net een lama, soms met spuug, soms zonder spuug. Ook vindt ze alles " Pom. " ( = stom )

Maar ze is ook wel erg lief......
Laatst zaten ze in bad en toen keek Lynn omhoog naar het schilderij dat daar hing. Het is een afbeelding van een vrouw. Toen wij het kochten zei mijn man al dat ze op mij leek. En nu keek Lynnetje ernaar en zei heel hard, al wijzend met haar wijsvingertje: " Mama."




Heerlijk, die twee meiden van mij!!

4 opmerkingen:

  1. ha ha leuk al die uitspraken. Mooi schilderij ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he, die uitspraken van die kleintjes. Sarah zei de laatste tijd steeds dat ze later dokter wilde worden, en mama. Ik dacht dat ze mama in het algmeen bedoelde, maar vanochtend, toen we het erover hadden (na Lucas' toekomst carriere als geheime spion te hebben besproken) zei ze: "Ja, ik wil dokter worden. En ik wil jou worden als ik groot ben, mama"

    Toen smolt ik toch wel even weg, hoor :-)

    Geef die lieve meiskes van je een knuffel van me. En neem er zelf ook een!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Briljant die kinderpraat :) lol @ liedjesauto. Mooie kindjes.

    Leuk weblog heb je. Grappig, er zijn een boel besparende / groenerwillenwordende rockchicks geloof ik.

    En over dat gedichtje over dat lijf, dat had ik net effe nodig. Je hebt helemaal gelijk. Thanx! \m/

    Damn, wat een geslijm lijkt het. Maar ik meen het dus *klik* op reactie plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie reacties

    @ Karin: bedankt voor de knuffels en Lucas een spion, geweldig!! En Sarah, wat een schatje is ze, wat ziet ze er mooi uit in die prachtige jurken die jij voor haar maakt! En wat een compliment dat ze jou wil worden later :) Ik kan me er wel iets bij voorstellen......!

    @ Valhalla: Bedankt voor je " geslijm " ;). Nee hoor, ik vind het hardstikke lief van je. Ik heb ondertussen ook al op jouw blogs gekeken: geweldig!! Jij bent al een hele tijd erg goed bezig zie ik. En je tips zijn erg bruikbaar.
    En fijn dat mijn gedichtje je iets doet.

    BeantwoordenVerwijderen