dinsdag 24 mei 2011

Maanstonden




Mijn vijfjarige dochter begint al heel geinteresseerd te raken in de werking van het menselijk lichaam. Alle gebruiksvoorwerpen die ik gebruik als ik menstrueer worden grondig bekeken (noot: voor gebruik natuurlijk ) en er worden vragen over gesteld en over de reden van menstruatie. Nu ben ik absoluut niet het type om verhalen over de ooievaar of over de bloemetjes en de bijtjes te vertellen, ik hou van openheid, maar ik heb nog wel moeite om een en ander te vertalen naar de belevingswereld van een vijfjarige. Boekjes uit de bibliotheek bieden soms uitkomst, al zit mama soms zelf met het schaamrood op haar kaken vanwege de tekst en de leeftijd van dochterlief. Ze zeggen wel eens dat een kind naar zaken vraagt die het aankan, maar af en toe twijfel ik daar wel eens aan. Het lijkt ook of deze generatie al zoveel verder is op dat gebied dan dat wij op die leeftijd waren, of is dit schijn?

Om even bij het onderwerp maanstonden te blijven; vaak heb ik dit beschouwd als iets lastigs, een periode van een week ervoor tot de menstruatie waarin het leek alsof ik geleefd werd door hormonen en waarin mijn traanbuizen en humeur vaak overgevoelig bleken. En pijn, veel pijn. Toen ik meer over de spirituele kant ervan ging lezen werd dit al anders en al is het nog niet altijd mijn favoriete periode van de maand, ik heb nu in ieder geval een cyclus ( in tegenstelling tot eerdere jaren ) en zij loopt van volle maan tot volle maan bij mij ( met een paar dagen speling ) en ik vier haar in mijzelf. Ik ben mij steeds meer bewust van de cyclus van de maan en kijk vaak door het dakraam naar haar met een glimlach.

Ik hoop mijn dochters mee te geven dat deze cyclus magisch is en veel invloed heeft op hun lichaam en geest en dat dit geen 'straf' of 'last' is, maar een bijzonder vruchtbaar ritme dat hen bindt aan de maancyclus en Moeder Aarde. En dat het belangrijk is om naar het gevoel in hun eigen lichaam te luisteren.

Twee artikelen vond ik zelf heel interessant om door te lezen en ik weet zeker dat mijn dochters deze later ook zullen lezen:

http://www.bodyjoynederland.nl/bt6_3extra.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spiritueel/42647-menstruatie-hoe-spiritualiteit-je-kan-helpen.html



afbeelding van light-world.clubs.nl

2 opmerkingen:

  1. Ik vind ongesteld zijn best prima: het is een moment om mezelf toe te staan wat rustiger aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dachten alle moeders maar zoals jij! Volgens mij kun je kinderen niet vroeg genoeg leren dat alles
    met elkaar samenhangt.

    BeantwoordenVerwijderen