woensdag 8 juni 2011

( Heer ) moestuin


Na enige vertraging en onduidelijkheid vanaf de kant van het bestuur, zijn we dan toch lekker bezig in onze moestuin. Het was ( en is nog steeds een beetje ) een wildernis, maar we hebben nu wel kunnen zien wat er allemaal in de tuin groeit.
We hebben heel veel aardbeien en volgens manlief en vriend van ons zijn ze ontzettend lekker. We zijn nu druk bezig om de tuin netjes te maken en heel langzaamaan zie je de tuin opknappen. De potentie om er iets moois van te maken is aanwezig, de fantasie en energie ook.

Waar we ook veel van hebben is heermoes, het woekert door de hele tuin en is erg moeilijk weg te krijgen. Misschien moeten we er maar op een andere manier gebruik van maken, Het schijnt een geneeskrachtige werking te hebben voor diverse (voornamelijk ouderdoms) kwaaltjes ( tsja, ik ben van bouwjaar '75, dus misschien wel handig ;)). Bij haar heb ik een recept voor een zevenbladtaart gevonden, ik ben dus erg benieuwd of er ook nog een recept is voor een heermoestaart, een vorm van nuttige toepassing. Iemand nog tips?



Verder hebben we een tweedehands tuinhuisje op de kop getikt en die staat al helemaal. Nog even het dak plakken en schilderen en dan is ie helemaal klaar. Op bovenstaande foto zie je een gedeelte van de opbouw van het huisje.

De meiden vinden de tuin steeds leuker, we zijn al heel veel diertjes tegengekomen en ze waren helemaal onder de indruk van een kikkertje of was het nou toch een pad??!
Enfin, ze hebben zin om een eigen stukje tuin te beheren en te verzorgen en daar gaat het uiteindelijk ook om; om ze enthousiast te krijgen voor alles wat groeit en bloeit.

p.s. ik kan niet meer reageren op anderen, als ik een reactie wil achterlaten, moet ik me weer opnieuw aanmelden en als ik dat gedaan heb, moet ik het weer herhalen. Dus enkele reacties zijn nooit geplaatst, terwijl ik wel gewoon kan aanmelden en zelf een bericht op mijn eigen blog kan plaatsen. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn??

6 opmerkingen:

  1. Wat leuk, jullie tuintje. Ik wilde maar dat je dichterbij woonde, dan kwam ik gezellig bij je zitten en alles bewonderen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh leuk zeg! En mooi zeg die bomen achterin, kan je lekker in de schaduw zitten! Bij welke tuintjes zit je? Kom ik mss wel eens langswippen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heermoes kan je gebruiken om je potten en pannen mee te schuren, je kan er wol mee verven, een thee gemaakt van heermoes is goed voor planten die te lijden aan meeldauw, en je schijnt de jonge scheuten (van die stengels met een knopje die weer verdwijnen in het voorjaar) te kunnen eten als asperge. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Karin; Ja, wel jammer, maar ik hou je op de hoogte van alle vorderingen hoor!

    @ Huize Steen: ATV Texelstroom enneh, je bent altijd welkom hoor!


    @ Hanneke: Ik had al geprobeerd een reactie bij je achter te laten, net als bij veel anderen, maar dat lukte dus niet. Ik heb net op de help-site gekeken en zag dat er meerdere mensen over de hele wereld hetzelfde probleem hadden om een reactie te plaatsen. Als het goed is, heb ik nu de oplossing gevonden, zodat ik weer bij anderen kan reageren.
    Ik had nog wel een vraagje aan je; die heermoesthee, weet jij een beetje de verhoudingen? Hoeveel heermoes op hoeveel water? En hoelang moet het trekken en moet je er, net als bij gewone thee, ook gekookt, heet water voor gebruiken?
    Met vriendelijke groet, Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Natasja, hou op over heermoes, wij hebben de tuin 8 jaar en nog steekt het de kop op. Deels ben ik er ook weer blij mee, in het voorjaar verzamel ik het, hang het te drogen en maak er dan heermoescreme/zalf van. Goed tegen uitslag en eczeem. maar als ik geoogst heb moet het wegblijven....eigenlijk....
    Maar eigenlijk is heermoes een oerplant, ik heb weleens gehoord dat als alle leven op aarde bijna dood zou zijn, heermoes het overleeft, tja en daar heb ik eigenlijk ook weer respect voor.
    Je kunt het ook gebruiken in de alchemie, het een van de planten die in een levenselixer zitten, dus tja.......je begrijpt....ik ben er gematigd enthousiast mee.... Groet, Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben helemaal niet van de moestuinen... Hoewel ik wel iets bijzonders vind. Mijn vader en zijn vrouw hebben ook een moestuin en elke week komen ze met tassen vol met groenten en fruit. Dat is gewoon geweldig!

    Ik heb trouwens een poster van Greenpeace aangevraagd vanwege Barbie en die ga ik ophangen. Het is toch onzin om iets moois af te hakken voor een verpakking dat vervolgens toch in de prullenbak verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen