woensdag 14 september 2011

Ik ga stoppen met roken!




Ik ben het zat!! Ik rook nu alweer enige tijd, nadat ik toch zo'n vier/vierenhalf jaar gestopt was met roken. Zo ontzettend dom en zonde natuurlijk. Mezelf voor de gek houden dat 1 sigaretje op zondag geen kwaad kon en later waren het er twee. Toen kwam er een periode van stress en werden het er steeds meer en nu zit ik al op gemiddeld een pakje a 19 stuks per dag. Soms wat minder, soms wat meer. Ik weet nu ( en heb dat waarschijnlijk na 2 stoppogingen in mijn leven altijd al geweten ) dat ik geen gelegenheidsroker kan zijn. Oja, wel tijdelijk, zodat het lijkt of ik er controle over heb, maar niets is minder waar....voor ik het weet zit ik weer op een pakje per dag en heb ik van die welbekende junkie-gedachten:

* ( 's avonds: )Oh shit, mijn sigaretten zijn op en de winkels en het pompstation zijn dicht, nu kan ik morgenvroeg mijn eerste sigaret pas roken nadat ik me helemaal heb aangekleed en naar het pompstation ben gelopen. * En dan ook nog in de asbak kijken of er een sigaret in ligt die niet helemaal is opgerookt, zodat ik de ochtend met een klein nicotine-shotje kan beginnen.
* Een stuk in de auto rijden en dan denken:* pff, kunnen we even stoppen bij een pompstation, dan kan ik even roken.*

En verder je een paria te voelen die buiten moet roken ( hoewel ik het daar zeker mee eens ben, mijn veslaving moet niet de gezondheid van anderen in gevaar brengen ) in weer en wind. Sneu, heel sneu. Wat nou gezellig als je staat te bibberen van de kou, haha.

Maar goed, dat ik merk dat ik zo verschrikkelijk afhankelijk ben, maakt me kwaad en irriteert me mateloos. Als ik dan omreken wat ik per maand kwijt ben aan de pakjes sigaretten, schaam ik me diep, omdat dit geld ook anders te besteden was geweest, namelijk aan mijn kindjes of wat dan ook. Of dat ik zoveel mogelijk biologisch probeer te eten en te drinken en mezelf dan wel met allerlei troep uit sigarettenrook langzaam zit te vergiftigen! En wat me het meeste tegenstaat van het roken is dat ik gewoon een heel slecht voorbeeld geef aan mijn kinderen. " Mama, ga je nou alweer buiten een sigaretje roken? " Shame on me!!

Twee keer ben ik nou Cold Turkey gestopt. De eerste keer na het lezen van het boek van Alan Carr. Toen hield ik het zo'n 1,5 jaar vol. We hadden een kinderwens en ik wilde voor een zwangerschap helemaal gezond zijn. Toen die zwangerschap uitbleef en ik niet zo lekker in mijn vel zat ben ik weer begonnen te roken. Uiteindelijk zijn we gedeeltelijk door de medische molen gegaan en hebben we in het VU een second opinion aangevraagd bij de gynaecoloog aldaar. Die vertelde mij dat roken ook een grote rol speelde bij onvruchtbaarheid. Hij vertelde mij, na een echo, dat ik waarschijnlijk de week erop ongesteld zou moeten worden en ik besloot om op 01 augustus 2005 te stoppen met roken. Echter op 20 juli, de dag voor mijn verjaardag en de week nadat ik bij de gynaecoloog was geweest, moest ik 's avonds overgeven. Ik dacht nog aan een voedselvergiftiging. Op de dag van mijn verjaardag was ik helemaal triest en ziekjes, ik werd die dag 30 en was kotsmisselijk en ik voelde me oud en mijn hoop om na 4 jaar zwanger te worden ebde weg. Ik zou deze week immers ook ongesteld worden. Toch heb ik 's avonds op mijn verjaardag tegen beter weten in een zwangerschapstest gedaan: Zwanger. Wat een verjaardagskado, echt, om nooit meer te vergeten. De dag daarna heb ik bewust nog 3 halve sigaretjes gerookt ( met angst in mijn hart om na al die jaren van wachten mijn zwangerschap door het roken in gevaar te brengen ) en ben ik de dag daarna helemaal gestopt. Ik had immers de mooiste reden om te stoppen in mijn buik!!!

Toch weer begonnen uiteindelijk. En nu ben ik dan weer zover om te gaan stoppen al wil ik graag een steuntje in mijn rug dit keer. Ik weet niet precies waarom, maar heb het gevoel dat dat me kan helpen. Ik heb ook gezegd dat ik in november ga stoppen. Velen begrijpen dit niet en vragen me waarom niet meteen nu? Ik weet dat ik de tijd nodig heb om me mentaal voor te bereiden en ben hier nu mee bezig. Ook heb ik de verzekering gebeld en die zeiden dat bepaalde cursussen worden vergoed. Ik denk dat ik kies voor lasertherapie in combinatie met een cursus. Het enige waar ik echt bang voor ben is gewichtstoename. Niet dat dat de reden zal zijn dat ik niet doorzet, maar ik ben bij de eerste keer stoppen in 1,5 jaar tijd zo'n 20 kilo aangekomen en lijnen gaat bij mij niet altijd even goed. Dus ik ben aan het kijken om op zondagochtend te gaan zwemmen en meer te gaan bewegen.

Nou, het is een heel opstel geworden zie ik. Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaring met het stoppen met roken met mij willen delen en me willen vertellen of ze zijn aangekomen of dat dat wel mee viel. En wie heeft er ervaring met lasertherapie?

3 opmerkingen:

  1. De methode Carr was het voor mij. Eerst het boek lezen; daarna bewust je eigen rookgedrag observeren en dan opeens was het klaar. Natuurlijk heb je een afkick, maar ik voelde me bevrijd zodat het volhouden niet zo zwaar was. Ben al een jaar of twaalf gestopt en prijs elke dag. O ja, ik rookte 5-7 pakjes gauloises shag in de week, dus was een zware rookster!! Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaring is: cold-turkey. Ben nu meer dan twee jaar gestopt, tussendoor ook al eens toen ik zwanger was. MAar nu is de behoefte helemaal weg. Ja, ben wel aangekomen, maar met een goede methode is dat ook te omzeilen. Ik heb ooit eens een cardioloog tegen mijn vader horen zeggen: Ik heb liever dat u 30 kilo aankomt dan dat u nog 1 sigaret rookt. Dat was voor mij reden genoeg om te stoppen en de (tijdelijk) gewichtstoename voorlief te nemen.

    Succes met stoppen!

    Liefs Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik heb ondertussen al een nieuw bericht geplaatst en heb mijn datum geprikt. Dit keer het ik iets meer aan voorbereiding gedaan, maar het maakt me ook vrolijker op een of andere vreemde manier. Ik verlang er bijna na om te stoppen. Ik idealiseer het niet, want daarvoor heb ik al teveel ervaring, maar ik zie er wel met vertrouwen naar uit om te stoppen en dat geeft me moed. Ontzettend goed trouwens van jullie dat jullie zijn gestopt en dit ook volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen