zondag 4 maart 2012

Verdere duurzame stappen

Zoals ik al eerder vermeld had, krijgen wij medio april onze zonneboiler met zonnebuizen voor op het dak. Ik kan bijna niet wachten om het eindresultaat te aanschouwen. En natuurlijk om te zien hoeveel het scheelt in verbruik. Jaja, zowel in verbruik m3 als in euro's. Mijn prioriteit ligt bij het duurzamer maken van onze woning en wat wij kunnen bijdragen aan een beter milieu. Maar het is natuurlijk ook leuk om te zien wat je kunt besparen per jaar en wat je misschien met dat geld kunt doen om weer een stapje verder te gaan met "groene" zaken.



Eén klein "groen" of eigenlijk wit stapje wordt gelijk gezet met het bevestigen van de zonnebuizen op ons platte zwarte bitumen dak; wij gaan namelijk ons dak wit verven met speciaal daarvoor bestemde verf. Ik weet nog niet bij welk bedrijf we het gaan bestellen, want ik moet zeggen dat de prijzen nogal verschillen per bedrijf, maar dat we het gaan doen staat vast. Om meerdere redenen trouwens:

1. het rendement van de zonnebuizen neemt toe, wanneer geplaatst op een wit dak
2. in de zomer wordt het gruwelijk warm in onze ark door het donkere platte dak, zo
warm zelfs, dat we een airco hadden aangeschaft. En wat zou ik dat ding graag op
MP zetten als blijkt dat een combinatie van een wit dak ( schijnt zo'n 6 graden
Celsius te schelen ) en luiken voor de ramen ( die manlief dit jaar of volgend
jaar gaat maken ) die airco overbodig zouden maken.
3. Wanneer een heleboel mensen hun dak zouden wit maken, zal dit bijdragen aan het
voorkomen van de opwarming van de aarde! ( I believe!! )


Is er iemand die ervaring heeft met witte dakcoating en kun je me vertellen wat je ervan vindt?!


foto: site van Kewo Dak Service

1 opmerking:

  1. In de landen rond de Middellandse zee zijn alle huizen wit geschilderd en voorzien van kleine ramen. Om de zon en de hitte zoveel mogelijk uit huis te houden. Wij willen doorzonwoningen met gigaramen. Heel mooi, maar dan wordt het wel errug warm in huis tijdens zomerse hitte. Dus het is helemaal geen gek idee om het dak van je huis wit te schilderen.

    BeantwoordenVerwijderen