zaterdag 5 januari 2013

Het roer om

Allereerst natuurlijk allemaal een goed, gezond en liefdevol 2013 gewenst!

Bij een nieuw jaar horen als vanouds goede voornemens, al moet ik zeggen dat ik dat enigszins afgezaagd vind. Ondanks dat, heb ik ze stiekem toch ;)

*Ik was al van plan om minder te gaan uitgeven ( nog bewuster boodschappen te doen, meer opletten wat ik voor verzekeringen en andere vaste lasten betaal ) en op die manier wat spaargeld te creëren, maar ik merk aan mezelf dat ik toch te vrijblijvend ben. Het resultaat is dus, dat er nog niets op de spaarrekening staat. Alle extra uitgaven waar we tegen aan lopen, moeten we dus bekostigen van het maandinkomen en dat valt soms niet echt mee.
We hadden nog een lening bij mijn schoonouders staan, met betrekking tot de aankoop van onze woonark. We hebben deze lening wel bijna afgelost, op een paar honderd euro na. Dat betekent dat onze eindejaarsuitkeringen en ons vakantiegeld nu eindelijk voor onszelf zullen zijn vanaf komend jaar, waardoor we wat meer geld overhouden om bijvoorbeeld de kredieten ( jaja, slecht!!, komt nog uit een andere bewustzijns-periode )op onze lopende rekeningen mee af te lossen. En om een spaarpot aan te leggen voor *het geval dat*, voor eventuele groene investeringen ( ik wil dolgraag zonnepanelen bijvoorbeeld )en om nu eindelijk eens écht serieus te beginnen met het aflossen van het aflossingsvrije gedeelte van onze hypotheek.

* Voor wat betreft de boodschappen; ik las bij een vriendin op haar blog dat zij geïnspireerd werd door het volgende blog. Ik weet niet of dit te redden valt, om met dit budget rond te komen voor een week, omdat ik graag ook wat biologische zaken koop, maar ik merk dat ik redelijk wat kan bezuinigen op mijn boodschappen. Dus ik ben van plan de challenge aan te gaan en dan niet op de normale vrijblijvende manier mijnerzijds, maar met overgave. En vooral ook om gezonder, gevarieerder en echter te gaan eten. Wordt vervolgd........



* Stoppen met roken. Voor de lezers die dit al eerder op mijn blog hebben zien staan; ja, ik ben weer begonnen met roken. Helaas!! Ik was, op een maand na, een jaar gestopt. Door veel stress ( nee, geen excuus, maar wel een te grote trigger op dat moment om mijn gezonde verstand de overhand te laten hebben ) in mijn thuissituatie ben ik weer begonnen. Dom, dom, dom natuurlijk en het kost ook erg veel. En het belangrijkste is natuurlijk mijn gezondheid, mijn voorbeeldfunctie naar mijn meiden toe en mijn eigen gevoel een junk te zijn, compleet overgeleverd aan de grillen van een verslaving. Buiten roken als het regent, zo sneu eigenlijk. Ik ga de 16e van deze maand dus stoppen ( als het al niet eerder is, want het komt me m'n neus uit ;) ).

Zo, voor dit moment genoeg geschreven. Er zijn nog wel meer dingen die ik van plan ben om aan te pakken. En weet je, het geeft me op een vreemde manier energie!

4 opmerkingen:

  1. Maar sigaretjes zijn ook echt erg lekker ;) Als je het zo zat bent, lukt het je nu vast om voor altijd te stoppen!

    Succes met je gezonder eten doelen enzo, en natuurlijk een heel fijn en voorspoedig 2013 voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan, ook met biologisch eten :-) Doen wij ook namelijk. Maar goed, het bedrag is natuurlijk niet het belangrijkste, het bewust bezig zijn met wat je koopt (en weggooit ook vooral) en opeet lijkt me belangrijker. En er dan wat bij bezuinigen is natuurlijk mooi meegenomen.

    We moeten écht gauw bellen!

    Hoop dat alles goed gaat bij jullie en ik spreek je gauw. Dikke knuf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook voor jullie een heel mooi 2013 gewenst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie ook nog een goed, gelukkig en liefdevol 2013 gewenst. En kom op, nu meteen stoppen met roken......
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen