maandag 2 september 2013

Hoe droog je rozenblaadjes?

Vandaag een dag dat ik me niet lekker voel. Misselijk, buikpijn, moe en andere ongemakken die een buikgriep doen vermoeden. Bleh!!! En dat na een lekker ontspannen weekend!

Maar goed, genoeg gezeurd, het afgelopen weekend heb ik mijn gedroogde goudsbloemblaadjes in potjes gestopt evenals de lavendel. Ik wil er graag geurzakjes van gaan maken ( althans van de lavendel, van de goudsbloemblaadjes maak ik zalf en tinctuur ). Verder had ik ook nog rozenblaadjes gedroogd in een doos met op de bodem een vel keukenrol. Doos dicht, maar in het zonlicht gezet. Blaadjes waren inderdaad gedroogd, maar er zat geen geur meer aan.

Weet iemand wellicht hoe je rozenblaadjes kunt drogen met behoud van geur, zodat je ze in potpourri of kruidenzakjes kunt doen??

2 opmerkingen:

  1. Waren de rozen wel heel geurig (is dat een woord?) voordat je ze ging drogen? Dat is wel een vereiste natuurlijk, rozen die amper geur geven als ze bloeien geven ook zeer weinig geur af als ze gedroogd zijn.

    Voor zover ik heb begrepen kun je het beste de blaadjes niet in de zon leggen, maar in de schaduw, op een plek waar de lucht een beetje er langs kan waaien, maar het niet te vochtig is. Ze dan laten drogen tot ze echt helemaal droog en wat knapperig zijn en dan zo snel mogelijk in een pot en uit het licht zetten.

    Ik heb trouwens wel eens gelezen dat iemand ze licht bepoederde, direct na het plukken en voor het drogen, met liswortel, om de geur beter te bewaren. Misschien iets om uit te proberen?

    Leuk dat je weer blogt!

    Dikke knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Karin, dank je wel voor je reactie. Er zat inderdaad geur aan de rozen en ik besef dat daar vast wat van verloren kan gaan, maar het is echt helemaal weg. Ik ga je tips uitproberen, maar moet nog even uitzoeken hoe ik aan liswortel ( poeder ) kom.

    BeantwoordenVerwijderen