maandag 6 januari 2014

Een nieuw jaar

Allereerst wens ik iedereen hierbij een gezond, gelukkig en liefdevol nieuwjaar! Dat wensen vervuld mogen worden en nieuwe, interessante uitdagingen en kansen zich zullen ontvouwen.

Voor mij is het afgelopen jaar een tijd geweest waarin ideeën zich hebben gerijpt en waarin langzamerhand het denken zich omzette in doen. Na diverse boeken, blogs en op sites gelezen te hebben over het aflossen van je hypotheek, ben ik afgelopen weken bezig geweest om de maandlasten te drukken door me nou eens echt te verdiepen in ziektekostenverzekeringen, energieverbruik, andere verzekeringen en andere (maandelijkse) uitgaven. Door dit alles, bijvoorbeeld het overstappen naar een collectieve zorgverzekeraar, kunnen we een bepaald bedrag per maand aflossen op onze verbouwingshypotheek en als die afgelost is, de 'echte' hypotheek.

Verder zijn we bezig met het isoleren van delen in onze ark en andere vormen van energiebesparing. We hebben vorig jaar de vloer van onze huiskamer geïsoleerd en het voelt al een stuk warmer. Net de mail gezien van het energiebedrijf en we blijken 200,00 euro terug te krijgen. Niet alleen door de vloerisolatie natuurlijk, maar ook doordat we dit jaar weer minder verbruikt hebben in het algemeen dan vorig jaar. Erg laag zitten we nog niet, maar daar ligt ook de uitdaging; ieder jaar weer naar beneden met behulp van duurzame investeringen zoals onze zonnebuizen, het sparen voor zonnecollectoren en natuurlijk door zuiniger aan te doen met het verbruik van stroom, water en gas.

Wel heb ik een abonnement afgesloten op het blad: Genoeg en via dat blad heb ik het volgende boekje ook nog aangeschaft:



Van mijn man heb ik nog een leuk kerstcadeau gekregen: een tuinkas! Dit wil ik al een aantal jaren en nu kon hij er tweedehands één aanschaffen voor een wel heel erg leuke prijs. Ik kan niet wachten om dit jaar mijn tomaten en paprika's te zien groeien en te eten uit mijn eigen kas. En helemaal biologisch natuurlijk.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om weer eens een blogje bij je te lezen! Ook voor jullie een prachtig 2014 toegewenst!
    En je hebt alles goed op de rit, zo te lezen. Fijn om zo het nieuwe jaar te kunnen starten!

    BeantwoordenVerwijderen